Kenapa Anda Merasa tidak Memerlukan insuran/takaful ?

Kenapa orang cenderung malas bicara topik insuran/takaful..?
Sesungguhnya mereka menghindari pembicaraan tentang insuran/takaful kerena berhubungan dengan hal-hal yang tidak mereka sukai. Wajar bukan? Jika kita- katakan- tidak suka dengan seorang artis, maka kita pasti enggan membicarakannya bukan. Mendengarkan namanya atau lagunya saja sudah mual rasanya perut ini hehehe…
Kematian, kecelakaan, cacat dan sakit. Kata-kata yang semoga saja kita tidak pernah mengalaminya. Semua orang mungkin membenci keadaan tersebut.
Sayangnya dengan bersikap demikian bererti mereka menghindari sebuah perencanaan kewangan. Semua orang pasti meninggal bukan, dan 80% orang meninggal pasti melewati masa-masa kritikal. Kecelakaan yang menyebabkan kecacatan dapat terjadi bila-bila saja, tanpa pemberitahuan terlebih dahulu. Banyak terjadi dimana keluarga ditinggalkan menderita bertahun-tahun akibat sang pencari nafkah meninggal.
Kenapa banyak sekali orang yang tidak percaya dengan insuran/takaful
Setiap orang ingin pergi ke surga, tapi tidak seorangpun yang ingin mati, hanya sebuah peribahasa. Sebagai orang yang beragama tentunya kita harus yakin dan ikhlas bahwa semua orang pasti meninggal, bukan?
Orang pasti akan percaya dengan insuran/takaful jika dia percaya bahwa keluarganya akan menerima sejumlah wang di saat-saat kritikal. Permasalahannya adalah untuk mendapatkan perlindungan itu kita mesti mengeluarkan sejumlah wang. Dan kita tidak mendapatkan apapun di saat kita membuat sumbangan/premium bulanan. Beza dengan pakaian atau makanan yang dapat kita pakai atau makan sesaat kita bayarkan wangnya di kedai.
Jadi pada saat orang tidak ingin mengeluarkan sejumlah wang untuk perlindungan (yang belum tentu terasa akibatnya secara langsung), pada saat itulah dia akan mengeluarkan alasan bahwa dia tidak percaya dengan insuran/takaful. sayang sekali dia akan mengorbankan kesejahteraan keluarganya jika dia tenyata sudah tidak dapat menghasilkan pendapatan kerana sakit kritikal, kecelakaan atau  meninggal.
Lalu kenapa pula kebanyakan orang menghindari agen insuran/takaful
Sebuah kenyataan bahwa insuran/takaful adalah salah satu produk yang sangat sulit dijual, kerana di dalamnya membahas hal-hal yang tidak diinginkan kejadiannya oleh seseorang. Kerana kenyataan tersebutlah banyak agen insuran/takaful kadang-kadang menggunakan cara yang terlalu “memaksa” yang membuat orang lari dari agen. Dan naluri semua orang adalah tidak suka ditekan.
Akibat dari persepsi negatif ini adalah banyak keluarga yang ditinggal dalam keadaan financial yang tidak dilindungi. Adalah hal penting untuk memisahkan ketidaksukaan terhadap produk insuran/takaful (dan keperluan mereka akan insuran/takaful) atau ketidaksukaan terhadap AGEN PEMASARAN-nya.
Kenapa banyak orang yang merasa tidak memerlukan insuran/takaful
Sekali lagi ini adalah sebuah persepsi yang sangat tidak menguntungkan tapi sudah berlaku umum, kerana dipengaruhi oleh informasi baik dan buruk ; benar dan salah. Kebanyakan orang sebenarnya merasa tidak memerlukan insuran/takaful dalam situasi tidak mengerti konsep insuran/takaful itu sendiri.
Kerana kebanyakan info mengenai insuran/takaful adalah buruk, jadi ini yang membentuk pemahaman umum dan kemudian tidak menyenangi insuran/takaful. Agen seolah-olah mendoakan orang mati cepat, dan berbagai alasan lain yang dimunculkan yang sebenarnya berkisar pada ketidakmengertian akan konsep insuran/takaful. Dan ini pulalah yang membentuk mindset bahwa mereka tidak memerlukannya.
Cubalah untuk bijaksana untuk membuat/menilai  terlebih dahulu secara neutral manfaat insuran/takaful. Apakah memang Anda benar-benar tidak memerlukanya? Atau  sangat merlukannya.
Kenapa banyak orang ragu untuk ambil insuran/takaful untuk diri mereka..?
Menunda/menangguh memang karakter umum manusia. Dan kita tentu akan terus berusaha berpikir bahwa kita akan sehat selamanya. Pemikiran semacam itu yang akan mebawa orang untuk tetap menangguh waktu. Sampai pada waktunya kejadian yang mereka takutkan itu datang, sakit kritikal misalnya, mereka baru akan  berpikir positif tentang insuran/takaful.
Kenapa muncul persepsi umum bahwa bentuk investment lain lebih menguntungkan dari takaful?
Apabila Anda dapat menjamin kesejahteraan financial kelaurga Anda dan menjamin bahawa Anda akan berumur panjang, mungkin produktakaful akan menjadi produk yang lebih tidak menarik dibanding produk investment lainnya. Fungsi utama takaful adalah perlindungan kewangan pada saat diperlukan, yakni pada saat orang meninggal atau menjadi cacat karena sakit kritikal atau kecelakaan atau terkena 36 jenis penyakit. Tambahan sekarang ini takaful juga akan melaburkan wang anda dalam pelaburan yang disahkan halal dan mematuhi syariat Islam. Maka dengan itu anda juga boleh mendapat keuntungan + perlindungan dengan menyertai takaful.

Ingatlah..jangka hayat kita semakin berkurang, seharian kita terdedah kepada bahaya dan risiko walaupun ditempat yang paling selamat. Jika kita seorang bertanggungjawab kita tidak mahu membebankan diri, keluarga dan masyarakat ketika kita hidup atau meninggal dunia. Begitu juga orang yang kita sayangi, mereka juga memerlukan perlindungan supaya tidak membebankan kita di kemudian hari. Oleh itu, perlindungan diri, pengurusan kewangan, pengurusan harta dan hutang amat penting kepada setiap insan yang bernama manusia, dan ini semua, ditunjangi oleh pengurusan risiko.

Perlu diingat, risiko dan hutang perlu DIURUS, bukan DIHINDAR, bukan sahaja dalam pelaburan, bahkan dalam apa jua konteks dalam aspek kehidupan, ianya memerlukan pengurusan risiko.

Bagi mengurus risiko, kami di Takaful Great Eastern menyediakan plan perlindungan diri, keluarga dan kekayaan anda..Anda hanya perlu memiliki polisi perlindungan tersebut supaya wang pelaburan atau kekayaan anda dapat disalurkan kepada pewaris anda dan anda boleh pergi dengan aman (tidak terbelenggu dengan hutang). Tetapi jika tiada apa-apa berlaku kepada anda…anda masih mendapat balik duit yang anda bayar kepada Takaful Great Eastern tersebut sebagai wang simpanan hari tua.. pencen anda.
Bertindaklah sekarang, miliki polisi takaful anda sebelum terlambat…
Klik di bawah untuk menerima quotation secara percuma.
quotation (1)
By hazlyagensi