Apakah Penghalang Dari Mendapatkan Medical Card?

Soalan yang sering saya tanya kepada diri saya pada suatu masa dahulu sebelum saya menjadi perunding kewangan dan risiko. Saya tanya semula kepada diri anda?

Apakah yang menghalang anda dari memiliki kad perubatan/perlindungan?

Adakah produk ini tidak baik atau haram atau tipu?
Tak best ke produk nie?
Haram ke perlindungan/medical card/tabungan pergi haji ini?
Salahkah produk ini di sisi undang-undang?
Hinakah kerja merunding kewangan dan risiko ini?
Tipukah produk ini ?

Inilah yang bermain di fikiran kita setiap kali ada perunding kewangan atau risiko menegur kita.

Dan setiap kali jawapan kita pula…
Perlindungan nie memang bagus..tapi …..
Takaful nie halal..insurans konvensional yg haram….tapi…..
Kan Bank Negara Malaysia yang sahkan setiap kali ada produk perlindungan yang hendak dikeluarkan..tapi…nanti saya fikir dulu
Inikan kerja yang halal sbb produk yang jual juga halal…tapi….
Dah ramai yang claim dan dibantu oleh takaful….tapi….
Saya dah ada la…buat apa nak ambik banyak-banyak..

Sebenarnya kita sendiri yang
1)- Tak berduit..
Tapi baju mahal, seluar mahal, minyak wangi yg mahal, phone, gajet, dan rokok …berbelanja secara tak berhemah, bermewah-mewah. tidak membuat simpanan. Bila tegur kita mula nak marah.

2)- Tak ada kesedaran
Tapi bila dah kena, demam, kemalangan, lumpuh, kanser, dan lain-lain baru la nak cari orang seperti perunding kewangan/risiko.
keratan akbar melayu kurang ambil insurans
3)- Sibuk
Tapi bila senang..suka berlengah-lengah, nanti la dulu, tawakal tanpa usaha dan persediaan..

4)- Masih muda dan sihat.
Tapi…ramai anak muda mati di jalanan..kena aids…hisap dadah..mati secara tiba-tiba..masa sihat la ambik takaful bukan masa dah sakit baru terhegeh-hegeh.

Bagi saya..Kesedaran mengenai tanggungjawab sebagai penanggung keluargalah yang menyebabkan saya memilih untuk memiliki perlindungan…jika saya masih bujang agaknya saya mungkin tidak akan memiliki takaful.

Tak kiralah apa pon alasan…takaful tidak langsung merugikan/menjejaskan duit atau kewangan anda kerana selain menjamin perlindungan ia juga merupakan tabung simpanan….seberapa banyak anda bayar..banyak itulah yang akan anda dapat balik apabila tamat polisi nanti..Kalau nak harap simpan sendiri secara disiplin…mimpi je lah..Hari ini simpan esok dah pakai dah.

Duit simpanan itulah untuk guna masa pencen, pendidikan anak, buka bisnes dan lain-lain lg..Inilah simpanan masa depan anda.

Takaful For You And Me

Hazly TakafulGE
PERUNDING TAKAFUL GREAT EASTERN
Call /SMS saya 012-5358469 / 0215358470

By hazlyagensi