Kisah Pak Abu

Kisah ini adalah mengenai seorang hamba Allah bernama Pak Abu (bukan nama sebenar). Pak Abu ni boleh dikatakan sebagai seorang yang sangat warak. Setelah kematian isterinya, Pak Abu berpindah ke Kelantan kerana ingin memulakan hidup yang baru (Pak Abu tidak ada zuriat). Beliau memilih untuk bermastautin di Kelantan bagi menghindarkan diri dari maksiat yang semakin berleluasa di ibu kota.

Dipendekkan cerita, pada suatu ketika, musim tengkujuh pun tiba di Kelantan. Hujan turun selama 2 hari berturut-turut tanpa henti. Oleh kerana perkampungan tempat tinggal Pak Abu berdekatan dengan sungai, maka peringatan telah diberikan kepada semua penduduk supaya bersedia untuk berpindah.
Masuk hari ketiga, hujan masih tidak berhenti dan air bah pun mula naik. Sedang penduduk kampung bersiap-sedia untuk berpindah, jiran Pak Abu terperasan yang beliau nampak rilek je, maka dia pun terus menegur Pak Abu.
“Pak Abu, air dah mula naik. Tengok pada keadaan cuaca saya rasa rumah kita akan tenggelam. Kita kena pindah!” kata jirannya.
“Eh, takpe. Jangan risau.. InsyaAllah tak ada apa-apa. Allah bersama kita.”, jawab Pak Abu.Oleh yang demikian, jirannya tidak dapat berkata apa-apa lagi. Khuatir dikatakan melebih-lebih pula.

Setelah hampir waktu tenghari, hujan terus turun dengan lebatnya. Air banjir telah naik ke paras betis. Atas dasar prihatin, jiran Pak Abu tu pun pergilah repot kat ketua kampung pasal Pak Abu. Ketua kampung buat keputusan untuk turun sendiri berjumpa Pak Abu bagi menasihatinya.
“Tak apa Tok, jangan risau deh. Allah sentiasa bersama kita. InsyaAllah saya tak apa-apa” jawab Pak Abu dengan tenang. Sekali lagi, keengganan Pak Abu menyebabkan ketua kampung tersebut terpaksa pulang dengan perasaan serba-salah.
Hari semakin petang dan hujan masih tidak berhenti. Air bah telah naik ke paras pinggang. Sebahagian penduduk kampung telahpun berpindah ke pusat pemindahan diluar kampung tersebut. Ketua Jabatan Penyelamat turun ke pusat pemindahan untuk membuat pemeriksaan bagi memastikan semua penduduk kampung telah berpindah.
“Masih ada lagi yang belum dipindahkan ke Tok?” tanya Pegawai itu. Ketua kampung itu pun memberitahu beliau tentang Pak Abu yang masih belum berpindah. Pegawai tersebut segera mengarahkan anak buahnya pergi mendapatkan Pak Abu.
Mereka pun pergi menggunakan bot. Setelah sampai ke rumah Pak Abu, mereka mendapati Pak Abu sedang melihat keluar tingkap rumahnya dengan muka selambe. Tak ada tanda kerisauan langsung di raut wajahnya.
“Pak Abu! Pak Abu kena ikut kami! Air semakin naik. Rumah ini akan tenggelam!” kata anggota penyelamat itu.
“Tak apa tuan! Jangan risau! Saya percaya Tuhan akan selamatkan saya. InsyaAllah saya akan selamat.” jawab Pak Abu.
Kerana keengganan Pak Abu, mereka terpaksa berpatah balik kerana perlu menyelamatkan penduduk lain yang terkandas. Bilangan penduduk di tempat pemindahan semakin ramai.
Apa nak dikata, menjelang waktu magrib, hujan lebat tak langsung menunjukkan tanda akan berhenti. Kebanyakan kawasan kampung telah tenggelam. Kesemua penduduk telah berjaya dipindahkan dengan selamat kecuali Pak Abu.Ketua Pasukan Penyelamat yang berada di pusat pemindahan itu dimaklumkan tentang keengganan Pak Abu untuk berpindah dari rumahnya. Paras air telah naik keparas bumbung dikebanyakan rumah di kampung tersebut.

“Ini tak boleh jadi, kita kena paksa Pak Abu berpindah, kalau tak dia takkan selamat!” kata beliau. Oleh kerana arus yang deras dan dalam, beliau terpaksa menghubungi ibu pejabat untuk meminta bantuan udara.

Sebuah helikopter penyelamat pun dihantar untuk mendapatkan Pak Abu. Setelah hampir dirumah beliau, mereka mendapati Pak Abu sedang berada di atas bumbung rumah dengan basah kuyup dek hujan. Anggota penyelamat pun menurunkan tangga dan turun untuk menaikkan Pak Abu.

“Pak Abu tolong ikut kami! Rumah ini akan tenggelam! Pak Abu tak akan selamat!” pujuk anggota tersebut.

“Tuan baliklah! Jangan risau! InsyaAllah saya akan selamat. Allah bersama saya!” tegas Pak Abu. Nampaknya kedegilan Pak Abu semakin sampai ketahapnya. Dalam keadaan sebegitu pun masih berdegil. Mujur anggota-anggota penyelamat tersebut terlatih untuk menghadapi pelbagai situasi.

Setelah mencuba berulang kali untuk memujuk Pak Abu, pemandu helicopter memberi amaran kepada anggota penyelamat tentang keadaan cuaca yang semakin teruk. Bekalan minyak mereka juga semakin berkurangan. Mereka tak ada pilihan kecuali berpatah kembali tanpa Pak Abu.

Mereka pun terpaksa pulang dan hujan pun terus turun dengan lebatnya…

——–

Tak berapa lama kemudian maka tenggelamlah seluruh kampung tersebut. Tiada satu pun yang tinggal terselamat. Malaikat maut pun datang untuk mengambil nyawa Pak Abu.

Setelah menghampiri Pak Abu, Malaikat itupun memberitahu Pak Abu yang dia dihantar oleh Allah untuk mencabut nyawanya. Pak Abu pun lantas bertanya kepada Malaikat itu, “Kenapa Allah tidak menolong  aku? Sedangkan aku tak pernah berputus asa memohon pertolongan-Nya!”

Malaikat itu pun menjelaskan, Allah tidak pernah berhenti menghantar pertolongan kepada Pak Abu. Bermula dari jiran beliau, ketua kampung ke anggota penyelamat untuk menyelamatkan beliau. Tapi Pak Abu sendiri yang enggan menerima pertolongan tersebut. Maka Allah pun menghantar beliau.

Mendengar penjelasan itu, Pak Abu tidak dapat berkata apa-apa. Hanya redha dengan ketentuan-Nya. Maka berakhirlah kehidupan Pak Abu disitu..

Moral cerita ini: Lu fikirlah sendiri ya!🙂

Hazly Harun
Perunding Perlindungan Hayat dan Medical Card
WhatApp / Line /SMS / Call 012-5358469
Credit 2:- http://www.ritzkeen.com/2013/06/siri-motivasi-kisah-pak-abu.html
By hazlyagensi